18
10
2015

Beter Slapen? Verbeter je dag!

By Tibor 2

Maximaal presteren? Maximaal slapen!

Zo, daar werd ik zelf even lekker met de neus op de feiten gedrukt…
Ik dacht wel even EN te kunnen feesten en beesten En keihard te kunnen trainen.
Ooo No! Helaas pindakaas, na 4 weken het beste van beide werelden te proberen was ik er echt heeeelemaaaaal klaar mee, man wat voelde ik me k*t.

En ik heb geen druppel alcohol gedronken.
Het enige wat ik veranderde was dat ik later op bed ging.

[total-poll id=3926]

slapen voor beter herstel

Van slecht slapen naar slecht eten naar slecht trainen

Ik kan dus nog zo gezond eten en mijn trainingsschema uitvoeren, als ik te weinig slaap is maximaal presteren moeizaam! Door dat ik te weinig sliep, voelde ik me slechter, herstelde ik slechter dus presteerde ik slechter, at ik meer (meuk) en moest ik de trainingen ineens op karakter doen, owja met overal ineens pijntjes.

Aha! Slaap ik dus echt extreem belangrijk. Hoe zit dat?

Verwerken, herstellen & opladen

‘s Nachts laad je jezelf op en verwerk je het alle gebeurtenissen van de dag.
Je lichaam repareert de schade van overdag, maakt schoon, ruimt op en bouwt.

Geloof mij, als je ’s ochtends niet direct zin hebt om uit bed te springen is je lichaam nog niet klaar met schoonmaken en opbouwen van de goede dingen (je spieren!).

Als je standaard goed bent uitgerust, is het ook helemaal niet erg als je af en toe een avond te laat naar bed gaat. Je wordt ’s ochtends gewoon weer uitgerust op hetzelfde tijdstip wakker en je blijft in je ritme.

De volgende avond ga je extra vroeg naar bed en er is helemaal niets aan de hand.

Met deze tips verbeter je je nachtrust

 

1. Ga vroeg naar bed

Je hebt volgens deskundigen minimaal zes en maximaal negen uur slaap nodig, maar mijn advies is: ga voor minimaal 8 uur +1 uur voor ieder getraind uur. In mijn geval slaap ik dus minimaal 10 uur.

En omdat ik het weer even heb geprobeerd met minder te doen ben ik er weer extra overtuigd van het geheim: vroeg op bed en lang slapen: WAT MAAKT DAT GIGA VEEL VERSCHIL!

Voor vroeg naar bed gaan heb je wel lef nodig en durf om los te laten (en die klote tv en iphone het raam uit te gooien). Het betaalt zich drie dubbel dik terug.
En je mist echt niets. Don’t worry.

2. Val sneller in slaap

Creëer je een persoonlijke slaaproutine, waarbij je een uur voor je gaat slapen al begint met ontspannen. Minimaliseer, vlak voor en tijdens je slaap prikkels en licht (van beeldschermen).

3. Slaap Beter

Maak van je slaapkamer een ‘sacred space’. Die plek is alleen voor slapen en seks.
Vooruit, misschien ook om een boekje te lezen of wat ontspanningsoefeningen te doen, maar that’s it.
Zorg dat je slaapkamer pikdonker gemaakt kan worden. Licht heeft invloed op je hormoonhuishouding en dus je gezondheid: overdag wil je veel zonlicht, ’s nachts zo min mogelijk.

Ook frisse lucht helpt voor een optimaal herstel van je dagelijkse bezigheden. Heb daarom overdag zoveel mogelijk het raam open en lucht je kamer ’s ochtends en ’s avond 15 minuten extra door ramen en deuren tegen elkaar open te zetten.

Probeer geluiden tot een minimum te beperken. Geluid haalt je uit je diepe slaap, daardoor rust je minder goed uit. Ik slaap al jaren met (kinder)oordoppen, een aanrader! Nadeel: het is verslavend. Dus ik heb altijd en overal oordoppen bij me, mocht ik onverwachts bij mijn (schoon)ouders of vrienden slapen.

4. Slaap nóg beter

Ook slaap ik zo stralingsarm mogelijk.
Straling van elektronica verstoort de melatonine aanmaak en dergelijke straling veroorzaakt DNA-schade.
Elektronica (inclusief de televisie, alle soorten telefoons en de I-pad) zijn stoorzenders.

Je telefoon in de vliegtuigmodus omtoveren tot wekker en ver bij je vandaag leggen is de max.

Ik gooi alle stoppen eraf, behalve die van de koelkast.
Al die straling vertraagd je herstel, dus weg ermee.
Scheelt je ook ontzettend veel in je rekening.

5. Beter Leven=Beter Slapen

Is je kamer optimaal ingericht dan is het enige wat je nog hoeft te doen: overdag optimaal wakker, levendig, keihard en slim trainen en lekker bezig zijn. Als je overdag echt volledig ‘wakker’ bent, hoef je ‘s avonds alleen maar in je bed te gaan liggen en tegen jezelf te zeggen: “we zien wel, alles is goed”. Dit soort zinnetjes geven je heel erg veel (zelf)vertrouwen. Je lichaam weet het gewoon het aller beste.

Je lichaam heeft ook het aller aller beste met je voor en werkt keihard om het maximale er met je uit te halen. Faciliteer dit!

Maaaama, ik kan niet slaaaaaaapen!

kan niet slapen

Val je niet direct in slaap, maak je dan geen zorgen.

Want ook al ben je nerveus of rusteloos, stilliggen met je ogen dicht is al super goed voor je gezondheid en je herstel, en onopgemerkt val je sneller in slaap dan gedacht.

Dit is trouwens door vele wetenschappelijke onderzoeken bevestigd, dat mensen altijd veel meer en sneller slapen dan ze zelf denken.

Je kunt jezelf ook gewoon simpelweg niet dwingen tot slapen.
Slaap is een natuurlijk proces en ‘je best doen’ werk helaas niet.

De natuur beweegt zich met een soort van ongedwongen gemak.
Wanneer je overdag vooral dingen doet die je leuk vindt, is slapen een eitje.

Bij slaapproblemen kun je je beter richten op het verbeteren van je dag, dan op de nacht.
Zorg dan dat je dagen in balans zijn, en dat jijzelf overdag mentaal ook in balans bent.

Ik lig inmiddels weer ‘f*cking’ extreem vroeg in bed, maar de winst die ik hiermee pak is het echt drie dubbel en dwars waard!

Sleep well! ☺

Klaar om je training naar het volgende niveau te tillen?
Dit is de laatste week dat je je kan inschrijven voor het kortingstarief én met een gratis proefweek, dus geen risico! KLIK HIER voor meer info of KLIK HIER om direct naar de inschrijf pagina te gaan.

[divider style=”clear”]

WK RowJanneke van der Meulen is professioneel roeister en startte WK’s, EK’s en World Cups in voorbereiding op RIO 2016.

Ze is ambassadeur van de biologische supermarkt van Nederland, EkoPlaza en ze schreef het boek:
SUPERSNEL HERSTEL – Voeding voor succes.

Want, wie het snelst herstelt, is uiteindelijk de winnaar!

Hoe sneller je herstelt, hoe meer en efficiënter je kan werken en trainen en hoe sneller je progressie boekt.

Wie het snelst herstelt, blijft tijdens qualifiers en toernooien tot de laatste seconde sterk en fit en maakt het verschil.

Lees haar boek en ontdek hoe je (nóg) fitter, sterker én gezonder wordt. Oa verkrijgbaar bij dé biologische supermarkt van Nederland, te bestellen via Bol.com en binnenkort via HetTrainingsplan.nl!

Herstel DIRECT 10% door op deze blauwe knop te klikken en het artikel met iemand te delen. Wedden dat je het meteen voelt?

Comment
2
Frank van Meurs

Fijn artikel! Favoriete bezigheid uitoefenen EN Pr’s? Het kan niet mooier!

Heb je nog tips om na een Knalhard trainingsdag niet zown rusteloze armen en benen in bed te krijgen?

Tibor

Dat betekent dat je para-sympathisch zenuwstelsel nog aan t vuren is @frank-van-meurs.

Dat schakelt pas uit als:
1. Je lichaam rustig is
2. Je hoofd rustig is.

Je lichaam krijg je rustig door:
1. Je ademhaling
2. Je voeding (geen stimulanten, geen shit)
3. Geen schermen (het voelt misschien ontspannend, maar je lichaam blijft juist “alertheid-hormoontjes” afgeven door dat licht)

Je hoofd krijg je rustig door (hier zijn hele boeken over geschreven, iedereen weet t, weinigen doen t):
1. Schrijven/loggen/reflectie
2. Verantwoordelijkheid pakken voor alle resultaten in je leven
3. Denken in mogelijkheden ipv problemen
4. Keuzes maken (ipv zaken uitstellen) en je beslissing uitvoeren

Helaas geen “3 tips voor een direct rustig lijf!”..

Leave a reply