06
10
2015

If It Fits Your Bullshit #IIFYB

By Tibor 0

Ik zie steeds meer sporters die mee gaan in de ‘if it fits your macro’s’ hype.
Want wat is er cooler dan je instagram account vol rammen met foto’s van de ladingen met junkfood die je weg werkt, terwijl je nog steeds die zieke sixpack rockt?!

‘If it fits your macro’s’(IIFYM) houdt in dat je puur en alleen kijkt naar hoeveel macronutriënten je op een dag binnen zou moeten krijgen.

Macronutriënten is een fancy verzamelnaam voor eiwitten, koolhydraten en vetten.
Deze hoeveelheden zijn, afhankelijk van de doelstelling van de persoon, samengesteld door iemand die schijnbaar verstand heeft van voeding.

Je zou dus in principe kunnen eten wat je wilt, zolang je de juiste hoeveelheden eiwitten, koolhydraten en vetten binnen krijgt.

Je leest het goed.

Je macro’s moeten kloppen, onafhankelijk van de bron.

Wanneer je de hele dag broodjes kroket met mayo eet en je blijft hier binnen je macro’s zou dit er in principe voor moeten zorgen dat je je doelstelling haalt.

Toch?

IIFYM

Wanneer dingen ‘too good to be true’ lijken, zijn ze dat meestal ook.

Lege Calorieen

lege calorieen

Junkfood bevat veel energie (lees calorieën), maar vrijwel geen voedingsstoffen.
Voorbeelden van voedingsstoffen zijn o.a. vitaminen, mineralen, vezels en bio-actieve stoffen.
Deze zorgen ervoor dat vrijwel alle processen in het lichaam beter of soepeler verlopen.

In mijn ogen heeft met name de atleet behoefte aan een shitload van deze stoffen.

Waarom?

Je verbruikt meer energie, belast je spieren en gewrichten intensiever en ook je weerstand krijgt klappen met zware (CrossFit) trainingen.
Deze ‘schade’ moet gerepareerd worden, wat ongetwijfeld moeizamer zal verlopen wanneer er een tekort is aan voedingsstoffen.

Maar los daarvan, denk hier eens over na:
Twee personen zijn even fit en even oud.
Ze trainen allebei even goed en hard.

De een eet 90% van de tijd goed en onbewerkt eten;
De ander trapt zich elke dag vol met bewerkte troep (maar het past binnen z’n macro’s).

Denk je echt dat ze er na vijf jaar hetzelfde uitzien?
Dezelfde prestaties kunnen leveren?
Even gezonde organen hebben?

Soms is het verleidelijk om alleen op uiterlijk af te gaan.
Uiteindelijk zul je er altijd achter komen dat je iets mist.

Glutenvrije chiazaadjes en gefermenteerde dassenmelk

Ik zal de laatste zijn die je adviseert om allerlei wazige groene sapjes te gaan drinken.
Of je appel niet te eten omdat deze niet bij de juiste stand van de maan van de boom is gevallen.

Seriously, cut the crap.

De basis van atletische prestatie ligt bij een solide hoeveelheid eiwitten, koolhydraten en vetten.
Dit geeft je echter geen vrijkaart om je dagvoeding te laten bestaan uit donuts en proteïneshakes.

Wholefoods zoals groenten, fruit, vlees, vis en eieren vormen de basis. Aangevuld met wat granen (als je daar tegen kan en ze graag eet), peulvruchten, noten en zaden.

Uiteraard neem je af en toe wat lekkers en geniet je daar oprecht van.
Ben & Jerry’s for PR’s anyone?

 

Food CoachRuben Stapel Foodcoach

Klik HIER voor meer info over 1-op-1 Voedingscoaching van Ruben via HetTrainingsplan.nl

Klik HIER om lid te worden van HetTrainingsplan voordat de prijs 19 oktober omhoog gaat.

  • Knal door je oude plateau’s heen.
  • Train in progressies op jouw niveau.
  • Vergelijk je resultaten met de rest.
  • De beste service die je ooit hebt ervaren.

Begin NU!

Snel en makkelijk direct calorieën verbranden? Klik op die mooie blauwe knop en deel dit artikel met iemand die te veel troep eet (of alleen maar voor uiterlijk en niet voor inhoud gaat) en je bent direct 1% vet kwijt! Echt!

Comment
0

Leave a reply