02
08
2015

Nee je bent niet overtraind. Je bent onder-hersteld.

By Tibor 3

(door Tibor)
Als je ergens niet naar zoekt, zal je het nooit vinden.

Als je ergens niet in gelooft, zal je er nooit naar zoeken.

En het allerergste: als je iets gelooft dat niet klopt, ga je op zoek naar het verkeerde.
Met een beetje pech, vind je het ook nog…

 

Prestatie Verbetering = Training + Herstellen.

Een week bestaat uit 168 uur.
Als je daarvan 7 uur traint, ben je 161 uur aan het herstellen.
Dat is 4% trainen, en 96% herstellen.

Prestatie Verbetering = Training (4%) + Herstellen (96%).
Lijkt het je interessant (en logisch) om die 96% te optimaliseren?

Als je niet goed bent in herstellen, train je voor het trainen.
Niet omdat je er beter van zal worden.

Jep, herstellen is geen passief zweverig gedoe,
maar een complex van trainbare vaardigheden.
overtraind

Net zoals variatie niet hetzelfde is als willekeurig, is herstellen niet hetzelfde als rusten.
Twee misvattingen die we helaas veel tegenkomen.

Er zijn heel veel mensen die hun workouts super serieus nemen.
Alles geven. Blijven leren. Tóch gaan, ook al hebben ze geen zin.
Er zijn een stuk minder mensen die hun herstel zo serieus nemen.

Als je onder-hersteld gaat trainen, gebeurt er hetzelfde als wanneer ik de borstcrawl probeer:
Je bent keihard aan het werk, maar komt nauwelijks vooruit.

 

Het is niet sexy en het is niet altijd even meetbaar als een workout, maar wanneer twee mensen even hard trainen, wint degene die het meest investeert in zijn herstel.
Door een Herstel-Ninja te worden blijf je blessure-vrij, kan je harder en vaker trainen en zal je een stuk meer vooruitgang boeken.

5 Belangrijke strategieën voor optimalisatie van je herstel (en dus je prestaties)

1. Slaap

Veruit de meest anabole situatie die er bestaat voor je lichaam.
Slaap structureel te weinig en de rest doet er niet toe.

Pak minstens die 8 uur per nacht en je doet fantastische zaken voor je testosteron- groeihormoon- en cortisolspiegels. En onthou: alles dat gebeurt in je lichaam wordt bepaald door je hormonen.

Dat betekent dus waarschijnlijk je avondroutine onder de loep nemen en minder tv kijken. 
(Er bestaat trouwens een sterk negatief verband tussen tv kijken,  je slaapkwaliteit én je seksleven…
Het is dus kiezen: Óf een afgetraind lijf en een goed seksleven, óf bij de koffiemachine kunnen meepraten over de Late Night Show van gisteravond)

Stop met gissen en gebruik een app als Sleep Cycle om zowel de hoeveelheid als de kwaliteit van je slaap te meten.

2. Stressmanagement

Aiii wat zijn deze eerste twee punten niet-sexy!!
Daarom doen zo weinig mensen het. Ze kopen liever een potje met een glimmend etiket.
Maar jij gelukkig niet!

Hou je geld in je zak en doe wat je moet doen om de hoeveelheid stress (oftwel cortisol) in je leven te verminderen. Verander wat je moet veranderen op je werk, in je relatie en aan je denkpatronen.

Onderzoekers hebben ontdekt dat mensen die als “slachtoffer” door het leven gaan het meeste stress hebben. Slachtoffers nemen nooit verantwoordelijkheid voor de dingen in hun leven. Het ligt aan de baas, de overheid, de belastingdienst, de buurman, de programmering van hun CrossFit box, maar nooit aan hunzelf.

Is iets klote?
Pak je verantwoordelijkheid, los het op en geniet van je lage cortisolspiegel terwijl je met je afgetrainde lichaam van je kokos-ananas smoothie aan het nippen bent.

3. Je Post Workout Maaltijd

Neehee, je hebt niet voor niks getraind als je niet binnen 5 minuten je eiwitshake naar binnen hebt gewerkt.

Maar wat je eet in de uren na je workout doet er wel degelijk toe.
Veel goede eiwitten en voldoende goede koolhydraten.
Vetten en groenten komen later wel.

Iemand die 3x per week een wodje pakt hoeft zich hier niet heel druk over te maken.
Ben je een serieuzere atleet, dan kom je bijna niet onder vloeibare postworkout shakes uit.

4. Cyclus-Gebaseerd Trainen

Doodnormaal in de kracht- turn- en duursport.
Minder vaak terug te zien in CrossFit.

Je kan niet 7 dagen per week 365 dagen per jaar voluit knallen.

Trainen is afbreken.
Sterker worden doe je pas vanaf het moment dat je de box uitloopt.

Een goed protocol bouwt op een slimme manier de intensiteit/het volume/het gewicht op gedurende een bepaalde periode, afgewisseld met herstelworkouts en deloadweken waarin je lichaam de kans krijgt écht aan de slag te gaan met de supercompensatie.

5. De Juiste Supplementen (voor weinig geld)

Dit is een risico omdat veel mensen hier het liefst in investeren terwijl het (terecht) onderaan dit lijstje staat. Het is die laatste paar procent als je de rest perfect doet.

Wij crossfitters zijn sterren in het slopen van ons lichaam tijdens een workout.
We gaan hier niet te veel in op details, maar drie betaalbare herstelbevorderende supplementen die door alle experts worden aanbevolen zijn:

  1. Eiwitpoeder
  2. Omega-3
  3. ZMA

 

Dit is geen “DEFINITIEVE LIJST VOOR OPTIMAAL HERSTEL!!”.
Dit zijn slechts 5 dingen die je kunt/moet doen voor je herstel.
Denk verder aan zaken als:

  • Massages
  • Sauna
  • IJsbaden/koud douchen
  • De kwaliteit van je voeing
  • Etc.

Er zijn daar genoeg boeken en goede artielen over geschreven.

En we hoeven ook niet in te gaan op de verdere details.

Want als jij inmiddels gelooft dat je herstel optimaliseren de sleutel is naar vooruitgang, zal je vanzelf op zoek gaan naar de juiste strategieën.

En wie zoekt…

PS
Deel je mening en ervaringen hieronder. Wat doe jij van bovenstaande zaken en wat kunnen we nog toevoegen?

PPS
Uit klinisch onderzoek is gebleken dat wanneer je dit artikel met die mooie blauwe knop hieronder via FB deelt, je cortisol spiegel significant daalt!

Comment
3
Smithc486

You could certainly see your skills within the work you write. The world hopes for more passionate writers like you who arent afraid to say how they believe. Always follow your heart. gbefdkbgabgbacab

Monique

Leuk nuttig stukje. Ik ben de laatste maanden minstens zo’n 25 uur per week aan het trainen, hardlopen, traplopen en wat korte krachtoefeningen. Voel me al schuldig ask een rustdag houd, maar kom ask train geen stap vooruit, overtraind, borstcrawl zonder vooruit te komen dus

Sieuwke

Rust nemen is ongelofelijk belangrijk, anders doe het het werk echt allemaal voor niks. Relax…

Leave a reply